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Campo DCValorIdioma
dc.creatorBorges, Aurélio Ferreira-
dc.creatorRezende, José Luiz Pereira de-
dc.creatorBorges, Luís Antônio Coimbra-
dc.creatorBorém, Rosângela Alves Tristão-
dc.creatorMacedo, Renato Luiz Grisi-
dc.creatorBorges, Maria dos Anjos Cunha Silva-
dc.date2016-04-05-
dc.date.accessioned2017-08-01T20:19:36Z-
dc.date.available2017-08-01T20:19:36Z-
dc.date.issued2017-08-01-
dc.identifier.citationBORGES, A. F. et al. Análise da gestão ambiental nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia. CERNE, Lavras, v. 19, n. 2, p. 177-184, Apr./June 2013.-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/14938-
dc.description.abstractThe main objective was to analysis the environmental profile of the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IF), when analyzing the environmental management practices. To achieve this goal was developed through an interview questionnaire which was answered by 230 Campuses in Brazil, in order to diagnose environmental management practices in this sector. Based on the assessment of the degree of implantation of certain aspects and environmental management practices was traced the environmental profile of the IF. The environmental management practices are the means by which organizations can improve their performance. An eco-efficient use of resources prevents waste generation and enables significant savings. An adequate environmental performance avoids costs resulting from the application of the polluter-pays principle. This work provided a baseline to support several of IF Campus, suggesting the advantages of using environmental management practices in order to improve environmental performance in these public educational, research and extension institutions. It was concluded that there is no environmental management in the Federal Institutes of Education, Science and Technology that meets the requirements of sustainability and that the Environmental Evaluation Index of the Federal Institutes of Education, Science and Technology (IADAIFE) for four Campi was very weak and for 78 Campi was weak.-
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagepor-
dc.publisherUniversidade Federal de Lavras (UFLA)-
dc.rightsCopyright (c) 2016 CERNE-
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.source2317-6342-
dc.source0104-7760-
dc.subjectGestão ambiental-
dc.subjectDesempenho ambiental-
dc.subjectInstitutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia-
dc.subjectEnvironmental management-
dc.subjectEnvironmental performance-
dc.subjectFederal Institutes of Education, Science and Technology-
dc.titleAnálise da gestão ambiental nos institutos federais de educação, ciência e tecnologia-
dc.title.alternativeAnalyses of environmental management in federal institute of education, science and technology-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.description.resumoConduziu-se este trabalho, com o objetivo central de analisar o perfil ambiental dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IF), quando analisadas as práticas de gestão ambiental. Para atingir esse objetivo foi desenvolvida uma entrevista por intermédio de questionário, o qual foi respondido por 82 Campi do Brasil, de um total de 230, de forma a poder diagnosticar práticas de gestão ambiental nesse setor. Com base na avaliação do grau de implantação de determinadas vertentes e práticas de gestão ambiental, foi traçado o perfil ambiental dos IF. As práticas de gestão ambiental são meios pelos quais as organizações podem melhorar o seu desempenho. Um comportamento ecoeficiente otimiza o uso dos recursos e evita a produção de resíduos, permitindo poupanças significativas. Um bom desempenho ambiental evita custos resultantes da aplicação do princípio do poluidor-pagador. Este trabalho constituiu uma base de apoio aos diversos Campi dos IF, sugerindo quais as vantagens de recorrer a práticas de gestão ambiental, de forma a aumentar o desempenho ambiental nessas instituições de ensino, pesquisa e extensão públicas. Concluiu-se que não há gestão ambiental nos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia que preencha os requisitos da sustentabilidade e que o Índice de Avaliação Ambiental dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia (IADAIFE) para quatro Campi foi muito fraco e para 78 Campi foi fraco.-
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