Use este identificador para citar ou linkar para este item:
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29709
Título: | Quem descobriu a expansão do universo? Disputas de prioridade como forma de ensinar cosmologia com uso da história e filosofia da ciência |
Título(s) alternativo(s): | Who discovered the expansion of the universe? Priority disputes as way to teach cosmology using history and philosophy of science |
Palavras-chave: | Cosmologia História da ciência Disputas de prioridade Cosmology History of science Priority disputes |
Data do documento: | 2017 |
Editor: | Sociedade Brasileira de Física |
Citação: | BAGDONAS, A.; ZANETIC, J.; GURGEL, I. Quem descobriu a expansão do universo? Disputas de prioridade como forma de ensinar cosmologia com uso da história e filosofia da ciência. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 39, n. 2, e2602, 2017. |
Resumo: | Even though Edwin Hubble has not endorsed in public the expansion of the universe, nowadays he is known mainly for having discovered the expansion of the universe. In this paper we review the history of the “HUbble Law”, aiming more than to make justice and give credit to other candidates for this discovery, such as Lemaˆıtre, Lundmark, Silberstein and de Sitter, but in fact to show that discoveries in science are often an extended process, with many collaborators and hardly can be assigned to a single individual scientist in a specific time. This has several pedagogical implications regarding the use of history of science in order to promote more critical views about science in basic education, like discussions about the concept of discovery and priority disputes on physics. |
URI: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29709 |
Aparece nas coleções: | DEX - Artigos publicados em periódicos |
Arquivos associados a este item:
Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|---|
ARTIGO_Quem descobriu a expansão do universo - Disputas de prioridade como forma de ensinar cosmologia com uso da história e filoso.pdf | 3,32 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons