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Campo DCValorIdioma
dc.creatorFigueira, Mariane-
dc.creatorCalegario, Cristina Lelis Leal-
dc.creatorLuchesi, Paulo Henrique Moretti-
dc.date.accessioned2020-03-26T19:32:45Z-
dc.date.available2020-03-26T19:32:45Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationFIGUEIRA, M.; CALEGARIO, C. L. L.; LUCHESI, P. H. M. Inovação em subsidiárias de empresas multinacionais e a influência da matriz – um estudo de casos múltiplos. Revista Gestão & Tecnologia, Pedro Leopoldo, v. 19, n. 5, p. 143-166, out./dez. 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39445-
dc.description.abstractObjective of study: this study aimed at analyzing questions such as how the parent companysubsidiary relationship as well as the parent company’s actions can influence the development of innovation within the multinational company’s subsidiary; Methodology: a multi-case study was developed, having as case units four Brazilian companies from different industrial sectors that were acquired in the past ten years by multinational companies, becoming subsidiaries; Originality/relevance: this study contributes to fill the gap found in literature related, on the one hand, to the challenges faced by multinational subsidiaries regarding their ability to innovate, and, on the other hand, to the need to understand more about the actions and mechanisms through which the parent company can develop, promote and expand innovations developed by the subsidiary; Main results: results showed that the acquisition processes that incorporated the Brazilian companies in the networks of the multinationals resulted in benefits for both sides, especially for the subsidiaries that, after the merger processes, had different types of innovation triggered. Theoretical/methodological contribution: the contribution of this study is related to both, the elaboration of a theoretical framework that united the literatures of international business, knowledge transfer and innovation management, as well as the development of a multi-case study that analyzed four distinct cases from different industry sectors to enable the analysis of the factors that influence innovation in the subsidiary.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherFundação Pedro Leopoldopt_BR
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.sourceRevista Gestão & Tecnologiapt_BR
dc.subjectNegócios internacionaispt_BR
dc.subjectInovaçãopt_BR
dc.subjectSubsidiárias de empresas multinacionaispt_BR
dc.subjectRelacionamento entre matriz e subsidiáriapt_BR
dc.subjectInternational businesspt_BR
dc.subjectInnovationpt_BR
dc.subjectSubsidiaries of multinational companiespt_BR
dc.subjectParent company subsidiary relationshippt_BR
dc.titleInovação em subsidiárias de empresas multinacionais e a influência da matriz – um estudo de casos múltiplospt_BR
dc.title.alternativeInnovation in multinational subsidiaries and the parent company’s influence - a multicase studypt_BR
dc.title.alternativeInnovación en subsidiarias de empresas multinacionales y la influencia de la matriz - un estudio de casos múltiplespt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoEssa pesquisa teve como objetivo principal analisar, por meio de um estudo de casos múltiplos, como o relacionamento entre matriz e subsidiária e como a atuação da própria matriz podem influenciar no desenvolvimento de inovações na subsidiária. Quatro empresas brasileiras de setores diferentes que foram adquiridas nos últimos dez anos por empresas multinacionais, provenientes da Alemanha e da França, se tornando subsidiárias, foram selecionadas como unidades-caso. A coleta de dados se deu por meio de pesquisa bibliográfica e documental e entrevistas em profundidade com gestores e proprietários das subsidiárias pesquisadas. Os dados foram analisados por meio de análise de conteúdo temática. Os resultados mostraram que os processos de aquisição que inseriram as empresas brasileiras nas redes das multinacionais se traduziram em benefícios para os dois lados, principalmente para as subsidiárias que após os processos de incorporação tiveram algum tipo de inovação desencadeado.pt_BR
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