Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39801
metadata.artigo.dc.title: Estratégias de atuação no mercado de cervejas artesanais: impactos na autenticidade dos produtos
metadata.artigo.dc.title.alternative: Strategies of performance in the craft beers market: impacts on authenticity of products
metadata.artigo.dc.creator: Ferreira, Ana Cristina
Pereira, Michele Morais Oliveira
Antonialli, Luiz Marcelo
metadata.artigo.dc.subject: Cervejas artesanais - Mercado
Percepção dos consumidores
Autenticidade
Craft beers - Market
Perception of the consumers
Authenticity
metadata.artigo.dc.publisher: Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
metadata.artigo.dc.date.issued: 2019
metadata.artigo.dc.identifier.citation: FERREIRA, A. C.; PEREIRA, M. M. O.; ANTONIALLI, L. M. Estratégias de atuação no mercado de cervejas artesanais: impactos na autenticidade dos produtos. Desafio Online, Campo Grande, v. 7, n. 2, p. 377-398, mai./ago. 2019.
metadata.artigo.dc.description.resumo: O objetivo deste trabalho foi verificar, segundo a percepção dos consumidores, a influência da mudança de atuação de mercado por cervejarias artesanais acerca da autenticidade destes produtos quando elas são adquiridas por grandes empresas. Para tanto, realizou-se um estudo descritivo e de abordagem qualitativa, em que foram realizadas 29 entrevistas semiestruturadas com apreciadores de cerveja artesanal. As características e definições da cerveja artesanal pelos participantes foram divididas em características sensoriais, características do processo de produção e aspectos diferenciadores do consumo da cerveja artesanal. Com relação à percepção de autenticidade das cervejas artesanais, evidenciou-se que: 1) alguns entrevistados alegam que as cervejas perdem em autenticidade, visto que quando são comercializadas por grandes grupos cervejeiros, os produtos perdem em aspectos locais, históricos, e perdem em qualidade; 2) há entrevistados que não fazem distinção se a cerveja faz parte de um grande grupo cervejeiro, já que ela é preparada com alguma diferenciação.
metadata.artigo.dc.description.abstract: The objective of this work was to verify, according to the perception of the consumers, the influence of the change of market performance by craft breweries about the authenticity of these products when they are acquired by large companies. For that, a descriptive and qualitative approach was carried out, in which 29 semi-structured interviews were conducted with craft beer lovers. The characteristics and definitions of craft beer by the participants were divided into sensorial characteristics, characteristics of the production process and differentiating aspects of the consumption of craft beer. A despite perception about craft beers authenticity, evidenced: 1) eight (8) interviewed claimed that the beers lose authenticity when they are commercialized by big beer corporations because lose about local and historical aspects and quality; twenty-one (21) interviewed don´t make any distinction if the beer is part of the big beer corporations because it is prepared with some differentiation. These results can help managements in established micro and small breweries to create strategies to increase the consumption of their products, besides to promote their products through marketing actions in response to the new expectations and consumer preference.
metadata.artigo.dc.identifier.uri: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39801
metadata.artigo.dc.language: pt_BR
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