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Campo DCValorIdioma
dc.creatorFernandes, Cristiane-
dc.creatorOliveira, Maria Eliza Nogueira-
dc.creatorBorges, Regilson Maciel-
dc.date.accessioned2020-04-06T18:02:24Z-
dc.date.available2020-04-06T18:02:24Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationFERNANDES, C.; OLIVEIRA, M. E. N.; BORGES, R. M. Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 21, n. 2, p. 611-636, mai./ago. 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39839-
dc.description.abstractThe article discusses the implications of the National Evaluation System for Higher Education (SINAES) based on a research carried out in two graduation courses from two Higher Education Institutions: one public institution and a private one. In the research, institutional documents, questionnaires applied to students and professors from the respective courses and semi-structured interviews with the institutions' managers are analyzed. The theoretical approach of the research is based on the studies which analyze the institutions in the micropolitical perspective, whose goal is to understand how the subjects process, resignify and reproduce the policies outlined in the governments scope - in this case, the evaluation policies -, giving new meaning to their experiences that may contribute to the overcoming and/or maintenance of the current capitalist order. In both institutions, data demonstrate that, when under a management perspective, the search for results is increasingly changing into a natural practice that creates an institutional identity to be shared among the managers regardless the type of institution they operate.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade de Sorocaba - Unisopt_BR
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceQuaestio - Revista de Estudos em Educaçãopt_BR
dc.subjectAvaliação educacionalpt_BR
dc.subjectEducação superiorpt_BR
dc.subjectGestão educacionalpt_BR
dc.subjectEducational evaluationpt_BR
dc.subjectHigher educationpt_BR
dc.subjectEducational Managementpt_BR
dc.titleImplicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolíticapt_BR
dc.title.alternativeImplications of the Sinaes in the management of higher education: micropolitical analysispt_BR
dc.title.alternativeImplicaciones del Sinaes en la gestión de la educación superior: análisis micropolíticapt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoO artigo problematiza as implicações do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES) com base em uma pesquisa realizada em dois cursos de graduação de duas Instituições de Ensino Superior (IES): uma pública e uma privada. Na pesquisa, são analisados documentos institucionais, questionários aplicados a alunos e docentes dos respectivos cursos e entrevistas semiestruturadas realizadas com os gestores das IES. A abordagem teórica da pesquisa foi construída com base nos estudos que analisam as instituições na perspectiva micropolítica, cujo objetivo é compreender como os sujeitos processam, ressignificam e reproduzem as políticas delineadas no âmbito dos governos – neste caso, as políticas de avaliação –, conferindo novos sentidos a suas experiências que podem contribuir com a superação e/ou manutenção da ordem capitalística em curso. Em ambas as instituições analisadas, os dados evidenciam que, em conformidade com uma perspectiva gerencial, a busca por resultados vem se convertendo em uma prática naturalizada criadora de uma identidade institucional que passa a ser compartilhada entre os gestores independentemente do tipo de instituição onde atuam.pt_BR
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