Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46594
metadata.artigo.dc.title: Dimensions of international entrepreneurship: an analysis of texts in a business magazine
metadata.artigo.dc.creator: Castro, Álvaro Leonel de Oliveira
Pereira, Michele Morais Oliveira
Silva, Francielih Dorneles
Andrade, Daniela Meirelles
metadata.artigo.dc.subject: International entrepreneurship
Internationalization of companies
Business media
Empreendedorismo internacional
Internacionalziação de empresas
Negócios de mídia
metadata.artigo.dc.publisher: Universidade Regional de Blumenau - FURB
metadata.artigo.dc.date.issued: Jan-2020
metadata.artigo.dc.identifier.citation: CASTRO, A. L. de O. et al. Dimensions of international entrepreneurship: an analysis of texts in a business magazine. Revista de Negócios, Blumenau, v. 25, n. 1, p. 38-55, jan. 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1980-4431.2020v25n1p38-55.
metadata.artigo.dc.description.resumo: Este estudo analisou textos sobre empreendedorismo internacional publicados na revista Exame sob a perspectiva da estrutura de Leite e Moraes (2014). Utilizamos a técnica de análise de conteúdo em 78 textos. As categorias foram uma tendência para se adaptar; redes de relacionamento; oportunidades internacionais; capacidade de inovar; atitude em relação ao risco; desenvolvimento de recursos competitivos. Todas as categorias de modelos foram abordadas nos artigos analisados, indicando que as dimensões propostas fazem parte do fenômeno internacional do empreendedorismo e que os profissionais de negócios que lêem a revista estão sendo informados sobre esse conteúdo. Sob os aspectos gerenciais e sociais, este trabalho mostrou que a Revista Exame informou sobre negócios globais para profissionais de negócios, através dos casos em seus relatórios. Isso demonstra que pode ser um importante meio de informação inicial para eles, pois, a partir dessas experiências, apresenta a complexidade e as principais características do empreendedorismo internacional encontradas na literatura científica.
metadata.artigo.dc.description.abstract: This study analyzed texts on international entrepreneurship published in the Exame magazine from the perspective of Leite and Moraes' framework (2014). We used the technique of content analysis in 78 texts. The categories were a tendency to adapt; relationship networks; international opportunities; ability to innovate; attitude towards risk; development of competitive resources. All the model categories were approached in the analyzed articles, indicating that the dimensions proposed are part of the international entrepreneurship phenomenon and that the business professionals who read the magazine are being informed about this content. From the managerial and social aspects, this work showed that the Exame Magazine has informed about global business to business professionals, through the cases in their reports. It demonstrates that it can be an important means of the initial information for them, since, from those experiences, it presents the complexity and main characteristics of international entrepreneurship found in the scientific literature.
metadata.artigo.dc.identifier.uri: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46594
metadata.artigo.dc.language: en
Appears in Collections:DAE - Artigos publicados em periódicos



This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons