Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49656
Título: A deficiência visual e a baixa visão: estado da arte das pesquisas acadêmicas em educação matemática
Título(s) alternativo(s): Visual Impairment and low vision: state of the art of academic research in mathematical education
Palavras-chave: Deficientes visuais - Acessibilidade
Baixa visão
Educação matemática inclusiva
Matemática - Ensino
Recursos didáticos
Blind
Low vision
Inclusive math education
Mathematics - Teaching
Data do documento: Abr-2021
Editor: Universidade Estadual Paulista
Citação: MENDES, R. M.; GOMES, A. A. S.; CAPORALE, S. M. M. A deficiência visual e a baixa visão: estado da arte das pesquisas acadêmicas em educação matemática. Bolema, Rio Claro, v. 35, n. 69, p. 413-431, abr. 2021.
Resumo: This qualitative article that fits in the research group called “State of Art” presents an analysis of the results obtained from a research aimed at mapping the academic works related to Mathematical Education and Inclusive Education. The data were constituted by research of academic works (theses and dissertations), available in the Catalog of Theses and Dissertations of the Catálogo de Teses e Dissertações da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), in the area of Interdisciplinary Education, Teaching, Science, and Mathematics Evaluation, Multidisciplinary, as well as articles available in journals of classifications A1, A2, B1, B2, B3, B4 and B5 from Qualis Periodicals of the Sucupira Platform in the areas of Assessment, Teaching, and Education. Through Content Analysis, three analysis categories were established making it possible to understand how the inclusion of students with visual impairment in Inclusive Mathematical Education has occurred, aspects related to teaching practice in the process of teaching mathematics and the potentialities of didactic resources in learning mathematics for blind or low vision students.
URI: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49656
Aparece nas coleções:DEX - Artigos publicados em periódicos



Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.