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dc.creatorCastro, Álvaro Leonel de Oliveira-
dc.creatorRezende, Daniel Carvalho de-
dc.creatorBrito, Mozar José de-
dc.date.accessioned2022-04-06T22:34:11Z-
dc.date.available2022-04-06T22:34:11Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationCASTRO, A. L. de O.; REZENDE, D. C. de; BRITO, M. J. de. Toward an integrative musical score: Orchestrating practice and taste in music consumption. Revista Brasileira de Marketing, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 393-421, out./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.5585/remark.v20i4.18041.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49690-
dc.description.abstractObjective: to present a conceptual structure that promotes the dialogue between consumption practices and taste in the context of music scenes. Method: an integrative review of the existing literature on the topic was carried out, adopting the approach suggested by Torraco (2016). Originality/Relevance: it consists in the understanding that the passive-active listener can perform practices of internalization and externalization of taste in a music scene. This would occur through a process of mutual constitution, dependent on the integration between objects, actions and meanings that make musical practice viable. Results: the conceptual framework presented states that, in a music scene, the learning process in the face of the formation of a taste regime can be guided by active listeners and / or digital platforms. In this way, taste is judged in the face of the listener's experiences, which improves his ability and becomes a particular individual in a music scene. This individual performs performances of taste in a music scene, whether in the sphere of virtual communities; when ritualizing musical practices; or when attending appropriate aesthetic spaces. This would have implications for the listener's musical taste, and may also generate a new taste. Theoretical contributions: an alternative is conceived for the analysis of consumption practices that portray the listeners' tastes, highlighting music as a central element in this process. A research agenda within the scope of music scenes is suggested, contemplating the multiple musical practices that constitute the internalization and externalization of taste.pt_BR
dc.languageenpt_BR
dc.publisherUniversidade Nove de Julho - Uninovept_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International*
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/*
dc.sourceRevista Brasileira de Marketing – ReMark / Brazilian Journal of Marketing - BJMpt_BR
dc.subjectTheory of practicept_BR
dc.subjectTastept_BR
dc.subjectMusic - Consumptionpt_BR
dc.subjectIntegrative reviewpt_BR
dc.subjectTeoria da práticapt_BR
dc.subjectGostopt_BR
dc.subjectMúsica - Consumopt_BR
dc.subjectRevisão integrativapt_BR
dc.titleToward an integrative musical score: Orchestrating practice and taste in music consumptionpt_BR
dc.title.alternativePor uma partitura integradora: orquestrando a prática e o gosto no consumo musicalpt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoObjetivo: apresentar uma estrutura conceitual que promova a interlocução entre as práticas de consumo e o gosto no contexto das cenas musicais. Método: realizou-se uma revisão integrativa da literatura existente sobre o tema, adotando a abordagem sugerida por Torraco (2016). Originalidade/Relevância: consiste no entendimento de que o ouvinte passivo-ativo pode desempenhar práticas de internalização e externalização do gosto em uma cena musical. Isto ocorreria por meio de um processo de constituição mútua, dependente da integração entre objetos, ações e significados que viabilizam a prática musical. Resultados: a estrutura conceitual apresentada situa que, em uma cena musical, o processo de aprendizagem em face a formação de um regime de gosto pode ser guiado por ouvintes ativos e/ou plataformas digitais. Dessa forma, o gosto é julgado em face às experiências do ouvinte, que aprimora sua capacidade e se torna um ser particular em uma cena musical. Esse indivíduo desempenha performances do gosto em uma cena musical, seja na esfera das comunidades virtuais; ao ritualizar práticas musicais; ou ao frequentar espaços estéticos apropriados. Isto causaria implicações para o gosto musical do ouvinte, podendo, ainda, gerar um novo gosto. Contribuições teóricas: propõe-se uma alternativa para a compreensão das práticas de consumo que retratam os gostos dos praticantes, evidenciando a música como um elemento central nesse processo. Sugere-se uma agenda de pesquisa no âmbito das cenas musicais, contemplando as múltiplas práticas musicais que constituem a internalização e a externalização do gosto.pt_BR
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