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dc.creatorChiodi, Rafael Eduardo-
dc.creatorPinto, Samuel Mello-
dc.creatorUezu, Alexandre-
dc.date.accessioned2022-06-27T13:10:34Z-
dc.date.available2022-06-27T13:10:34Z-
dc.date.issued2021-12-
dc.identifier.citationCHIODI, R. E.; PINTO, S. M.; UEZU, A. A governança nexo água, energia e alimentos e os espaços públicos de participação social: um estudo aplicado ao contexto do sistema produtor de água Cantareira. Desenvolvimento e Meio Ambiente, [S.l.], v. 58, p. 40-62, jul./dez. 2021. DOI: 10.5380/dma.v58i0.72730.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50352-
dc.description.abstractThe water, energy and food nexus approach recognize the interconnections between water, energy and food systems and, in order for their integrated management to be efficient and sustainable, proposes that it occur within governance processes. In Brazil, participation spaces for public policy management establish potential institutional arrangements to house the governance nexus. Based on this understanding, one of the most critical contexts for water security in the country was the area of the sources of the Cantareira System. In it, the nexus is understood from the inter-relationships between the production of food (milk and meat), bioenergy (firewood and coal) and water security. The article considers characteristics of public spaces aimed at the participatory management of environmental policies and sustainable rural development to analyze whether their institutional arrangements would allow for a nexus governance process delimited by the area of contribution of the reservoirs of the Cantareira System. For the research, secondary data were used for documental analysis (laws, minutes, technical documents) and primary data collected in interviews with actors who participated in these spaces. The public spaces focused on municipal management councils, the conservation unit councils, and the watershed committee. Despite having desirable characteristics to a process of nexus governance, such as having multiple actors and having a participative character, none of the arrangements analyzed would carry such proposal. In addition to not having as an exclusive scale of action the area of the Cantareira System, these spaces are guided by sectorial objectives and do not engage food and bioenergy producers. Thus, building governance nexus water, energy and food would require efforts to adapt the space that presents the most favorable characteristics, the watershed committee.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Paraná (UFPR)pt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceDesenvolvimento e Meio Ambiente (DMA)pt_BR
dc.subjectDesenvolvimentopt_BR
dc.subjectSustentabilidadept_BR
dc.subjectInstituições participativaspt_BR
dc.subjectDevelopmentpt_BR
dc.subjectSustainabilitypt_BR
dc.subjectParticipatory institutionspt_BR
dc.titleA governança nexo água, energia e alimentos e os espaços públicos de participação social: um estudo aplicado ao contexto do sistema produtor de água Cantareirapt_BR
dc.title.alternativeGovernance nexus water, energy and food and public spaces for social participation: a study applied to the context of the Cantareira water producing systempt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoA abordagem nexo água, energia e alimentos reconhece as interconexões entre os sistemas hídrico, energético e alimentar, e, para que a gestão integrada destes seja eficiente e sustentável, propõe que ocorra dentro de processos de governança. No Brasil, os espaços de participação para a gestão de políticas públicas estabelecem arranjos institucionais potenciais para abrigar a governança nexo. Partindo desta compreensão, olhou-se para um dos contextos mais críticos à segurança hídrica do país, a área dos mananciais do Sistema Cantareira. Nele o nexo é compreendido a partir das inter-relações entre a produção de alimentos (leite e carne), de bioenergia (lenha e carvão) e a segurança hídrica. O artigo considera características dos espaços públicos voltados à gestão participativa de políticas ambientais e de desenvolvimento rural sustentável para analisar se seus arranjos institucionais permitiriam comportar um processo de governança nexo delimitado pela área de contribuição dos reservatórios do Sistema Cantareira. Para a pesquisa foram utilizados dados secundários para a análise documental (leis, atas, documentos técnicos) e primários coletados em entrevistas junto a atores que participavam destes espaços. Os espaços públicos focados foram os conselhos gestores municipais, os conselhos de unidades de conservação e o comitê de bacia hidrográfica. Apesar de possuírem características desejáveis a um processo de governança nexo, como contarem com múltiplos atores e terem caráter participativo, nenhum dos arranjos analisados comportaria tal proposta. Além de não terem como escala exclusiva de atuação a área dos mananciais do Sistema Cantareira, estes espaços são orientados por objetivos setoriais e não engajam produtores de alimentos e de bioenergia. Desse modo, construir a governança nexo água, energia e alimentos exigiria esforços para adequar o espaço que mais apresenta características favoráveis, o comitê de bacia hidrográfica.pt_BR
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