Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540
Título: Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita
Título(s) alternativo(s): Discursive interactions, practices and the teaching of Special relativity
Palavras-chave: Argumentação
Física moderna e contemporânea
Argumento
Teoria da relatividade restrita
Ensino superior
Física moderna
Física contemporânea
Argumentation
Modern and contemporary physics
Argument
Special relativity theory
Higher education
Modern physics
Contemporary physics
Data do documento: 21-Abr-2022
Editor: Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC)
Citação: NEVES, J. A.; PIERSON, A. H. C. Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de Relatividade restrita. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 22, p. 1-31, jan./dez. 2022. DOI: 10.28976/1984-2686rbpec2022u22525.
Resumo: In this research, we analyzed the discursive interactions that emerge in the classroom during the design of a teaching sequence on the concepts of space and time, within the scope of the Einstein's Theory of Special Relativity (TSR). We also identified the engagment in epistemic practices by students and the teacher's role in this process. For this, we planned the sequence of activities developed with students in the first semester of an physics teacher education course. The activities were recorded in audio and video, divided into seven teaching episodes, then transcribed and analyzed using Argumentative Processes and Epistemic Practices and Movements. From the analysis, we identified the students' engagement in nine epistemic practices. This process involved a high degree of inference, so that the context was crucial to distinguish between practices. Another key element of the whole process was the teacher, as their actions throughout the episodes were modified according to the intended problem-situation or in order to meet the pedagogical objectives.
URI: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55540
Aparece nas coleções:DFM - Artigos publicados em periódicos

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
ARTIGO_Interações discursivas, práticas epistêmicas e o ensino de relatividade restrita.pdf436,74 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons Creative Commons