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dc.creatorBetlinski, Carlos-
dc.date.accessioned2023-04-05T18:02:07Z-
dc.date.available2023-04-05T18:02:07Z-
dc.date.issued2022-11-
dc.identifier.citationBETLINSKI, C. A perspectiva estética do trabalho docente. Cadernos Cajuína, Teresina, v. 7, n. 3, e227302, 2022. DOI: https://doi.org/10.52641/cadcaj.v7i3.55.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56505-
dc.description.abstractIn this article, the theme of teaching work is approached based on the proposition of some aesthetic foundations that can contribute to the evaluation of its form of organization and development. It is proposed as objectives to characterize the tragic, the creating drunkenness, strangeness and shock, and argue in favor of its incorporation in the work of educators. The problem that guided this investigation was the following question: What is the place of the aesthetic foundations in the teaching work? The theoretical references of Friedrich Nietzsche, Theodor Adorno, Max Horkheimer, Walter Benjamin, Vilém Flusser were used to analyze the proposed problem. It was concluded that the teaching work is more significant and produces meanings to the subjects involved in the pedagogical process when the form of organization and development is guided by an aesthetic rationality resulting from the principles presented here, in addition to enhancing the overcoming of instrumental rationality and the resulting market standardization that is present in the educational activity.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherCadernos Cajuínapt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceCadernos Cajuínapt_BR
dc.subjectTrabalho docentept_BR
dc.subjectRacionalidade estéticapt_BR
dc.subjectTrágicopt_BR
dc.subjectTeaching workpt_BR
dc.subjectAesthetic rationalitypt_BR
dc.subjectTragicpt_BR
dc.titleA perspectiva estética do trabalho docentept_BR
dc.title.alternativeThe aesthetic perspective of the teaching workpt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, aborda-se o tema do trabalho docente a partir da proposição de alguns fundamentos estéticos que podem contribuir para a avaliação de sua forma de organização e de seu desenvolvimento. Propõe-se como objetivos caracterizar o trágico, a embriaguez criadora, o estranhamento e o choque, e argumentar a favor de sua incorporação no trabalho dos educadores. O problema que orientou esta investigação foi a seguinte indagação: qual o lugar dos fundamentos estéticos no trabalho docente? Recorreu-se às referências teóricas de Friedrich Nietzsche, Theodor Adorno, Max Horkheimer, Walter Benjamin, Vilém Flusser para analisar o problema proposto. Concluiu-se que o trabalho docente é mais significativo e produz sentidos aos sujeitos implicados no processo pedagógico quando a forma de organização e de desenvolvimento é orientada por uma racionalidade estética decorrente dos princípios aqui apresentados, além de potencializar a superação da racionalidade instrumental e a decorrente padronização mercadológica que se encontra presente na atividade educativa.pt_BR
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