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dc.creatorLeitão, Ulisses Azevedo-
dc.date.accessioned2015-07-30T18:38:14Z-
dc.date.available2015-07-30T18:38:14Z-
dc.date.issued2015-05-03-
dc.identifier.citationLEITÃO, U. A. Social index of educational effectiveness: a new approach from the perspective of promoting equity. Education Policy Analysis Archives, Arizona, v. 23, n. 50, p. 1-29, May 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.1915>. Acesso em: 30 jul. 2015.pt_BR
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.14507/epaa.v23.1915pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9738-
dc.description.abstractIn this article, I propose an index, called the Social Index of Educational Effectiveness (SIEE), which allows the establishment of an objective criterion to define the school’s profile concerning the promotion of educational equity. It makes it possible to differentiate schools with an “inclusionary profile,” (SIEE>0), from those with an “exclusionary profile,” (SIEE<0), depending on whether or not the school fosters educational inclusion, and therefore promoting social equity. I have analyzed 272 schools (N=11,732 students) of five urban contexts in Brazil and found behaviors markedly different for the two learning subjects; reading and mathematics, the mean SIEE yielding positive and negative values, respectively. I argue that the SIEE concept is relevant for the analysis of educational effectiveness and should be considered as such by educational researchers and policymakerspt_BR
dc.languageen_USpt_BR
dc.publisherArizona State Universitypt_BR
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.sourceEducation Policy Analysis Archivespt_BR
dc.subjectAvaliação em larga escalapt_BR
dc.subjectPolítica de responsabilização educacionalpt_BR
dc.subjectEficácia educacional e equidade na educaçãopt_BR
dc.subjectModelos de valor agregadopt_BR
dc.subjectLarge-scale assessmentpt_BR
dc.subjectEducational effectivenesspt_BR
dc.subjectEducational accountability policypt_BR
dc.subjectEfficiency and equity in educationpt_BR
dc.subjectValue-added modelspt_BR
dc.titleSocial index of educational effectiveness: a new approach from the perspective of promoting equitypt_BR
dc.title.alternativeÍndice social de eficácia educacional: uma nova abordagem a partir da perspectiva da promoção da equidadept_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoNeste artigo, propomos um índice, denominado de Índice Social de Eficácia Educacional (SIEE), que permite o estabelecimento de um critério objetivo para definir o perfil da escola em relação à promoção da equidade educacional. Isso torna possível diferenciar as escolas com um “perfil de inclusão”, (SIEE> 0), de escolas com um “perfil de exclusão”, (SIEE <0), dependendo se a escola promove ou não a inclusão educacional, promovendo, portanto, a equidade social. Foram analisadas 272 escolas de ensino fundamental (N = 11.732 alunos) de cinco contextos urbanos no Brasil. Encontrou-se diferentes comportamentos para as duas disciplinas de aprendizagem analisadas, português e matemática, a média SIEE estimada é positiva e negativa, respectivamente. Argumenta-se que o conceito do SIEE é relevante para a análise da eficácia educacional e deve ser considerado por pesquisadores e formuladores de políticas educacionais.pt_BR
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