Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35230
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorAlves, Gizele Evangelista de Oliveira-
dc.date.accessioned2019-07-11T13:45:55Z-
dc.date.available2019-07-11T13:45:55Z-
dc.date.issued2019-07-10-
dc.date.submitted2019-02-26-
dc.identifier.citationALVES, G. E. de O. A questão religiosa, a escola e a cultura de paz. 2019. 53 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2019.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35230-
dc.description.abstractThe objective in this research, titled The religious question, Education and Culture of Peace, aims to check out how the education scope face the religion in the contemporary society and how the religion issue contribute for understanding and potentiation culture of peace. We will discuss the concept of religion and free religious, focused on the fundamental right of free choice, exercise and manifestation religious that permit each person the individual or collective exercise of their faith. As a social life space, we will also analyze if/and the school guarantee the safe religious manifestation of their participants. Therefore, this research anchored itself in the justification of the liberties fundamental right, among them, the religious, as demonstration of guarantee of democracy in all spaces, defending pluralism, the diversity, the multiculturalism and laic education. As a methodological procedure of this research, we will take on board of theoretical-bibliographical perspective, as main source and theoretical references the works by Max Weber, Leonardo Boff, Jürgen Habermas, Luiz Antônio Cunha and Dalai Lama.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Lavraspt_BR
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.subjectReligiãopt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectCultura de pazpt_BR
dc.subjectReligionpt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.subjectCulture of peacept_BR
dc.titleA questão religiosa, a escola e a cultura de pazpt_BR
dc.title.alternativeThe religious question, the school and the culture of peacept_BR
dc.typedissertaçãopt_BR
dc.publisher.programPrograma de Pós-graduação em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFLApt_BR
dc.publisher.countrybrasilpt_BR
dc.contributor.advisor1Barbosa, Vanderlei-
dc.contributor.referee1Bresci, Melissa Salaro-
dc.contributor.referee2Betlinski, Carlos-
dc.description.resumoO objetivo desta pesquisa, intitulada, A questão religiosa, Educação e Cultura de Paz, é averiguar como o âmbito da educação encara a questão religiosa na sociedade contemporânea e como a questão religiosa contribui para a compreensão e potencialização da cultura da paz. Discutiremos o conceito de religião e liberdade religiosa, enfocando o direito fundamental à livre escolha, práticas e manifestações religiosas que possibilitam a cada pessoa o exercício individual ou coletivo da sua fé. Como espaço de vida social, analisaremos ainda se/e como a escola garante a segura manifestação religiosa de seus participantes. Assim sendo, esta pesquisa ancora-se na justificativa do direito fundamental das liberdades, dentre elas, a religiosa, como demonstração de garantia da democracia em todos os espaços, defendendo o pluralismo, a diversidade, o multiculturalismo e a educação laica. Como procedimento metodológico desta pesquisa, lançaremos mão da perspectiva teórico-bibliográfica, tendo como principais fontes e referenciais teóricos as obras de Max Weber, Leonardo Boff, Jürgen Habermas, Luiz Antônio Cunha e Dalai Lama.pt_BR
dc.publisher.departmentDepartamento de Educaçãopt_BR
dc.subject.cnpqSociologia da Educaçãopt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/2526012074792450pt_BR
Appears in Collections:Educação - Mestrado Profissional (Dissertações)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DISSERTAÇÃO_A questão religiosa, a escola e a cultura de paz.pdf533,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.