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Campo DCValorIdioma
dc.creatorLongo-Silva, Giovana-
dc.creatorMenezes, Risia Cristina Egito de-
dc.creatorSouza, Camila Alves Nogueira de-
dc.creatorMarinho, Patrícia de Menezes-
dc.creatorToloni, Maysa Helena de Aguiar-
dc.creatorOliveira, Maria Alice Araújo de-
dc.date.accessioned2019-08-07T13:22:38Z-
dc.date.available2019-08-07T13:22:38Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.citationLONGO-SILVA, G. et al. Factors associated with regular consumption of obesogenic foods: national school-based student health hurvey, 2012. Revista de Nutrição, Campinas, v. 29, n. 5, p. 609-633, Sept./Oct. 2016.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35979-
dc.description.abstractObjective To investigate the frequency of consumption of obesogenic foods among adolescents and its association with sociodemographic, family, behavioral, and environmental variables. Methods Secondary data from the National School-Based Student Health Hurvey were analyzed from a representative sample of 9th grade Brazilian students (high school). A self-administered questionnaire, organized into thematic blocks, was used. The dependent variables were the consumption of deep fried snacks, packaged snacks, sugar candies, and soft drinks; consumption frequency for the seven days preceding the study was analyzed. Bivariate analysis was carried out to determine the empirical relationship between the regular consumption of these foods (≥3 days/week) with sociodemographic, family, behavioral, and school structural variables. p-value <0.20 was used as the criterion for initial inclusion in the multivariate logistic analysis, which was conducted using the “Enter” method, and the results were expressed as adjusted odds ratios with 95% confidence interval and p<0.05 indicating a statistically significance.Results Regular food consumption ranged from 27.17% to 65.96%. The variables female gender, mobile phone ownership, Internet access at home, tobacco use, alcohol consumption, regular physical activity, eating while watching television or studying, watching television for at least 2 hours a day, and not willing to lose weight were associated in the final logistic models of all foods analyzed. Conclusion It was concluded that fried snacks, packaged snacks, sugar candies, and soft drinks are regularly consumed by adolescents and that such consumption was associated with the sociodemographic, family, behavioral, and school structural variables.pt_BR
dc.languageen_USpt_BR
dc.publisherPontifícia Universidade Católica de Campinaspt_BR
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceRevista de Nutriçãopt_BR
dc.subjectAdolescentspt_BR
dc.subjectFood consumptionpt_BR
dc.subjectFood habitspt_BR
dc.subjectIndustrialized foodspt_BR
dc.subjectAdolescentespt_BR
dc.subjectConsumo de alimentospt_BR
dc.subjectHábitos alimentarespt_BR
dc.subjectAlimentos industrializadospt_BR
dc.titleFactors associated with regular consumption of obesogenic foods: national school-based student health hurvey, 2012pt_BR
dc.title.alternativeFatores associados ao consumo regular de alimentos obesogênicos: Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar, 2012pt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoObjetivo Analisar a frequência de consumo de alimentos obesogênicos entre adolescentes e sua associação com variáveis sociodemográficas, familiares, comportamentais e ambientais. Métodos Estudou-se dados secundários da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar, sendo a amostra representativa de alunos do 9º ano do ensino fundamental de escolas brasileiras. Utilizou-se questionário autoaplicável organizado em blocos temáticos. Foram consideradas variáveis dependentes o consumo de salgados fritos, salgadinhos de pacote, guloseimas e refrigerantes, cuja frequência se referiu aos sete dias anteriores à pesquisa. Para associação do consumo regular dos alimentos (≥3 dias/semana) às variáveis sociodemográficas, familiares, comportamentais e estruturais da escola, foi utilizada análise bivariada, adotando-se o critério de valor de p<0,20 para inclusão inicial na análise de regressão logística multivariada, a qual foi realizada pelo método “enter”. Os resultados foram expressos por Odds Ratio ajustados com respectivos intervalos de confiança de 95%, considerando associação estatisticamente significativa o valor de p<0,05. Resultados O consumo regular dos alimentos variou de 27,17% a 65,96%. Sexo feminino, posse de telefone celular, acesso à Internet no domicílio, tabagismo, consumo de álcool, prática regular de atividade física, hábito de comer assistindo televisão ou estudando, assistir televisão no mínimo duas horas/dia e ausência de atitude visando perda de peso foram as variáveis que se associaram nos modelos logísticos finais de todos os alimentos. Conclusão Conclui-se que o consumo de salgados fritos, salgadinhos de pacote, guloseimas e refrigerantes é regular na dieta dos adolescentes, estando seu consumo associado a variáveis sociodemográficas, familiares, comportamentais e de estrutura escolarpt_BR
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