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dc.creatorVeloso, Braian-
dc.date.accessioned2023-04-03T19:22:15Z-
dc.date.available2023-04-03T19:22:15Z-
dc.date.issued2022-11-
dc.identifier.citationVELOSO, B. O espírito do capitalismo e a docência na educação a distância. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 16, e4685013, jan./dez. 2022. DOI: 10.14244/198271994685.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/56484-
dc.description.abstractTeaching in distance education is characterized, among other things, by the rationalization of work. In this sense, research that seeks to analyze it from a materialistic perspective of history is common. In addition to the specificities of the capitalist mode of production and its influence on superstructures, it is believed that it is necessary to consider the relationships between the configuration of teaching work in this modality and the subjective meaning attributed to social action. Thus, the aim of this investigation is to analyze teaching in distance education in the light of comprehensive sociological theory. It is a theoretical essay that addresses, precisely, the Weberian theory. As a methodological instrument, we have the ideal type that makes it possible to build abstractions of social reality. More precisely, in this study, typologies referring to contemporary capitalist work - and their own ethics - and teaching in distance education in courses that adopt a systemic approach are constituted. Through the discussions presented, it is suggested that the activities of teaching professionals in the modality are guided by an ideal linked to the capitalist production mode. To guarantee success at work, the teaching work is based on a legitimate order that has a decisive influence on the subjective sense attributed to the action. In other words, it is assumed that professionals introject aspects pertaining to the capitalist ethics that permeates contemporary work. Therefore, the traditionalist character of teaching in face-to-face education is overcome, making distance education teachers subject to the conditions of the modality, namely: bureaucratization and consequent rationalization of functions in order to achieve ideals of productivity.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de São Carlospt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International*
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.sourceRevista Eletrônica de Educaçãopt_BR
dc.subjectEducação a distânciapt_BR
dc.subjectDocentes - Condição do trabalhopt_BR
dc.subjectCapitalismopt_BR
dc.subjectDistance educationpt_BR
dc.subjectTeaching conditionspt_BR
dc.subjectSocial behaviorpt_BR
dc.subjectEducación a distanciapt_BR
dc.subjectCondiciones de trabajo docentept_BR
dc.titleO espírito do capitalismo e a docência na educação a distânciapt_BR
dc.title.alternativeThe spirit of capitalism and the teaching in distance educationpt_BR
dc.title.alternativeEl espíritu del capitalismo y la enseñanza en la educación a distanciapt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoA docência na Educação a Distância (EaD) se caracteriza, dentre outras coisas, pela racionalização do trabalho. Nesse sentido, são comuns as pesquisas que buscam analisá-la a partir de uma perspectiva materialista. Para além das especificidades do modo de produção capitalista e sua influência nas superestruturas, acredita-se que é preciso considerar as relações entre a configuração do trabalho docente nessa modalidade e o sentido subjetivo atribuído à ação social. Assim, o objetivo desta investigação é analisar a docência na EaD à luz da sociologia compreensiva. Trata-se de um ensaio teórico que aborda, precisamente, a teoria weberiana. Como instrumento metodológico, tem-se o tipo ideal que possibilita construir abstrações da realidade social. Mais especificamente, são constituídas, neste estudo, tipologias referentes ao trabalho capitalista contemporâneo – e sua ética própria – e a docência na EaD em cursos que adotam uma abordagem sistêmica. Por meio das discussões apresentadas, sugere-se que as atividades dos profissionais docentes na modalidade se orientam por um ideário atrelado ao modo de produção capitalista. Para garantir o sucesso no trabalho, a docência está assentada numa ordem legítima que influi decisivamente no sentido subjetivo atribuído ao agir. Noutras palavras, supõe-se que os profissionais introjetam aspectos atinentes à ética capitalista que permeia o trabalho na contemporaneidade. Supera-se, portanto, o caráter tradicionalista da docência na educação presencial, fazendo com que os docentes da EaD se sujeitem às condições da modalidade, quais sejam: burocratização e consequente racionalização das funções a fim de atingir ideais de produtividade.pt_BR
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