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Campo DCValorIdioma
dc.creatorCésar, Aldara da Silva-
dc.creatorBatalha, Mário Otávio-
dc.creatorPimenta, Márcio Lopes-
dc.date2011-04-04-
dc.date.accessioned2015-05-04T13:47:35Z-
dc.date.available2015-05-04T13:47:35Z-
dc.date.issued2015-05-04-
dc.identifierhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/72-
dc.identifier.citationCÉSAR, A. da S. BATALHA, M. O.; PIMENTA, M. L. A certificação orgânica como fator estratégico na governança das transações no mercado de alimentos. Organizações Rurais e Agroindustriais, Lavras, v. 10, n. 3, 2008.-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/8957-
dc.description.abstractFood consumers are, in general, concerned with acquiring healthy food which does not pose risks to their health. These preferences are directly related to the way the economic agents organize themselves inside the food sector. In this context, the organic products’ share in the food market is rising considerably, mainly because they consist not only of a healthier product, but also because they contribute positively to the environment. Nevertheless, these characteristics are not immediately observed by the consumers, which makes the certification process an essential mechanism not in the transaction process but also in gaining the confidence of several markets. This article lists some advantages and disadvantages of the certification process raised in the literature, pointing out the reorganization that this process promotes inside the described productive chain. It can be affirmed that certification represents an impediment, as the conversion costs from the conventional system to the organic system and the entire certification process make the entrance into this sector difficult, especially for small-scale producers. However, some limitations have been compensated by the enhanced position of the differentiated product in the market. In most countries, including Brazil, consumers are willing to pay a price-premium for this kind of product, which has been the main reason behind the segment’s sustainability.-
dc.formatapplication/pdf-
dc.languagepor-
dc.publisherOrganizações Rurais & Agroindustriais-
dc.relationhttp://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/72/68-
dc.sourceOrganizações Rurais & Agroindustriais; v. 10, n. 3 (2008)-
dc.source2238-6890-
dc.source1517-3879-
dc.subjectCertificação-
dc.subjectCustos de transação-
dc.subjectProdutos orgânicos-
dc.subjectAgricultura orgânica-
dc.subjectCertification-
dc.subjectTransaction costs-
dc.subjectOrganic products-
dc.subjectOrganic production-
dc.titleA certificação orgânica como fator estratégico na governança das transações no mercado de alimentos-
dc.title.alternativeCertification of organic products: a fundamental transaction cost to the strategic positioning in food market-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion-
dc.description.resumoO consumidor de alimentos, de maneira geral, apresenta-se mais preocupado em adquirir um alimento saudável, que não imponha riscos à saúde humana, sendo que essas preferências têm relação direta com a forma que os agentes econômicos se organizam dentro do setor de alimentos. Assim, a participação do sistema de produção orgânica vem crescendo consideravelmente no mercado de alimentos por se tratarem de produtos mais saudáveis que contribuem positivamente para o meio ambiente. No entanto, essas características não são observadas diretamente pelo consumidor, o que torna a certificação um mecanismo essencial no processo de transação e na conquista da confiança de diversos mercados. Diante disso, esse artigo aponta como o processo de certificação interfere na reestruturação dessa cadeia produtiva. Pode-se dizer que a certificação representa um gargalo produtivo, uma vez que os custos de conversão do sistema convencional para o sistema orgânico e de certificação dificultam a entrada no setor, principalmente para os pequenos produtores. Ainda assim, algumas limitações têm sido compensadas pelo melhor posicionamento desse produto no mercado tendo em vista que parte dos consumidores se encontra disposta a pagar um sobre-preço pelo mesmo.-
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