Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/9094
metadata.ojs.dc.title: Análise da estratégia tecnológica em empresas agroindustriais – o caso da Colascric
metadata.ojs.dc.title.alternative: Analysis of strategic management in an agroindustrial company: the case of colascric
metadata.ojs.dc.creator: Queiroz, Timóteo Ramos
Machado, João Guilherme de Camargo Ferraz
Bouroullec, Melise Dantas Machado
metadata.ojs.dc.subject: Gestão estratégica
Tecnologia
Laticínios
Necessidades do consumidor
Strategic management
Technology
Dairy industry
Consumer needs
metadata.ojs.dc.publisher: Organizações Rurais & Agroindustriais
metadata.ojs.dc.date: 6-Apr-2011
metadata.ojs.dc.identifier.citation: QUEIROZ, T. R.; MACHADO, G. de C. F. Análise da estratégia tecnológica em empresas agroindustriais – o caso da Colascric. Organizações Rurais e Agroindustriais, Lavras, v. 10, n. 2, p. 173-188, 2008.
metadata.ojs.dc.description.resumo: Este trabalho foi realizado com o objetivo de analisar a gestão tecnológica em um laticínio e sugerir ações de melhoria. Aplicou-se um questionário semi-estruturado, abordando dois pontos principais: a classificação e a compreensão da atuação da empresa em relação às tecnologias e o entendimento das motivações tecnológicas na organização, possibilitando analisar condutas tecnológicas, formas de aquisição e adoção de inovações tecnológicas. Observou-se que a empresa perde competitividade em decorrência da tecnologia adotada, quando comparada aos concorrentes de maior porte e quando a distribuição é realizada por supermercados. Verificou-se que as mudanças introduzidas nas linhas de produtos são de domínio público, estáveis e altamente difundidas, não constituindo barreira tecnológica à entrada de concorrentes. A empresa desenvolveu parcerias tecnológicas com instituições de pesquisa e com outro laticínio, fortalecendo as áreas financeiras, de produção e mercadológica. Concluiu-se existir necessidade de buscar melhorias no processo produtivo para a redução de custos e no atendimento das necessidades dos clientes. As parcerias tecnológicas figuram como importante ferramenta desse processo.
metadata.ojs.dc.description.abstract: The aim of this paper is to analyze the technological management in a dairy industry, making it possible to suggest improvements. An open-ended questionnaire was applied, considering two main points: the classification and comprehension of the company’s performance in relation to the technologies available and the understanding of the industry’s technological motivations, making it possible to analyze technological behaviors, forms of acquisition and adoption of technological innovations. It was observed that the company loses competitiveness due to the technology adopted, when compared to bigger players and when the distribution of its products is carried out through supermarkets. The changes introduced in the products’ portfolio were of public-domain, stable and highly divulged, in other words, they were not a technological barrier to the industry’s competitors. The industry established a technological partnership with research institutes for treating the industrial effluents and also with another dairy industry, fortifying its financial, production and marketing areas. It was concluded that improvements in the production process, to reduce costs and better meet the consumers’ needs, are still necessary. The technological partnerships are an important part of this process.
metadata.ojs.dc.identifier: http://revista.dae.ufla.br/index.php/ora/article/view/78
metadata.ojs.dc.language: por
Appears in Collections:Organizações Rurais & Agroindustriais

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.