Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12825
Título: Docência de Filosofia e a formação inicial nos cursos de licenciaturas
Título(s) alternativo(s): Teaching of Philosophy and initial training in the degree courses
Autores: Betlinsky, Carlos
Betlinsky, Carlos
Barbosa, Vanderlei
Melo, Renato da Silva
Palavras-chave: Filosofia – Estudo e ensino
Professores - Formação
Ensino médio
Philosophy – Study and teaching
Teachers – In-service training
High school
Adorno, Theodor W., 1903-1969
Data do documento: 4-Mai-2017
Editor: Universidade Federal de Lavras
Citação: JESUS, W. E. de. Docência de Filosofia e a formação inicial nos cursos de licenciaturas. 2017. 134 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.
Resumo: The study starts from the assumption that school education is a research process that aims to provide an autonomous condition for the student through a joint task of all curriculum, that is, of all disciplines. To do so, the aspects related to the composition of the teacher training units and the teaching plans were reviewed, besides reflecting, through a brief history, on the discipline of Philosophy in high school in the Brazil. Then, the curricular matrix of the Philosophy course of a Federal Higher Education Institution of the State of Minas Gerais, in the presentialmodality, is analyzed, with the objective of investigating its contribution as a pedagogical-methodological support for teaching in Philosophy. The analysisisbased on the theoretical bases of Adorno (Critical Theory), Severino, Gallo, among other authors that discuss the quality of Philosophy teaching in high school. The analysis of the data allows a reflection about the teacher training and the high school degree, demonstrating that there are several challenges, among them, the teacher's challenge to assume as a collaborator of significant changes in teacher and student training, and Still be a motivator for questioning and changes in undergraduate degrees.
URI: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12825
Aparece nas coleções:Educação - Mestrado Profissional (Dissertações)

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
DISSERTAÇÃO_Docência de Filosofia e a formação inicial nos cursos de licenciaturas.pdf848,72 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.