Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30178
Título: Crianças negras e culturas infantis: aportes para a descolonização das infâncias
Título(s) alternativo(s): Black children and child cultures: contributions to the decolonization of childhoods
Palavras-chave: Culturas infantis
Crianças negras - Educação infantil
Pedagogias descolonizadoras
Children's cultures
Black children - Children's education
Decolonizing pedagogies
Data do documento: Nov-2016
Editor: Universidade Federal de São Paulo
Citação: SOUZA, E. G. L. Crianças negras e culturas infantis: aportes para a descolonização das infâncias. Olh@res, Guarulhos, v. 4, n. 2, p. 24-37, nov. 2016.
Resumo: This paper approaches the social practices related to black children and production of children culture. Our theoretical framework draws on Souza (2012 and 2016) which refer, respectively, to how elementary school teachers interpret black children childhood as well as production of children culture in a candomble ground. It calls for reflection on the plurality of perceptions of childhood aiming at bringing contributions for development of decolonizing pedagogies. Concepts of ancestrality, corporality and orality are highlighted in order to give support to the equity in children’s education and inspire new public policies on racism overcoming as well as any distortions that turn differences into inequalities.
URI: http://www.olhares.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/556
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/30178
Aparece nas coleções:DED - Artigos publicados em periódicos

Arquivos associados a este item:
Não existem arquivos associados a este item.


Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.