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dc.creatorJuliani, Talita Janine-
dc.date.accessioned2019-07-12T19:45:07Z-
dc.date.available2019-07-12T19:45:07Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationJULIANI, T. J. Vestigia de Ovídio em três biografias da obra De mulieribus claris de Giovanni Boccaccio. Nuntius Antiquus, Belo Horizonte, v. 14, n. 1, p. 111-132, 2018.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35286-
dc.description.abstractIn his catalogue On famous women (De mulieribus claris), written between 1361 and 1362, Giovanni Boccaccio explores the mythical Greco-Roman universe, portraying the life of some of its notable (clarae) female figures. Previous research on De mulieribus claris tends to be marked by a dichotomal trend, namely: pointing out in the biographies either a moralist (Christian) character or a “merely” literary one. Erudite “researches on sources” (Quellenforschungen) on the catalogue – which are usually associated to the second perspective – highlight, among other classical sources, the presence of the work of Ovid (43 B.C.-17 A.D.). The main objective of this article is to investigate how the poetry of the Roman author is alluded to in De mulieribus Claris, and to explore the dynamic effects of that presence in this catalogue. Here, references to Ovid’s text will be particularly appreciated – using elements of Intertextual theory applied to classical Letters – in some excerpts of three biographies of the De mulieribus, namely Thisbe (XIII), Medea (XVII) and Sappho (XLVII). The observation of the relation between ancient and modern authors’ texts gives us signs of the process of resignification of classical material in the Boccaccian work, in which the mythological element is reinterpreted within a Christian moral perspective, and is also part of a reference system that links Boccaccio to the great authors of Antiquity.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Minas Geraispt_BR
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceNuntius Antiquuspt_BR
dc.subjectBoccaccio, Giovanni, 1313-1375pt_BR
dc.subjectOvídiopt_BR
dc.subjectIntertextualidadept_BR
dc.subjectIntertextualitypt_BR
dc.titleVestigia de Ovídio em três biografias da obra De mulieribus claris de Giovanni Boccacciopt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoEm seu catálogo Sobre as mulheres famosas (De mulieribus claris), escrito entre 1361-1362, Giovanni Boccaccio explora o universo mítico greco-romano, retratando a vida de figuras femininas notáveis (clarae) da Antiguidade. Estudos anteriores sobre o De mulieribus claris tendem a ser marcados por um viés dicotômico, que oscila entre apontar um caráter moralista (cristão) ou “meramente” literário nas biografias. Eruditas “pesquisas de fontes” (Quellenforschungen) – as quais são normalmente associadas à segunda perspectiva – destacam, entre outras fontes clássicas, a obra do poeta Ovídio (43 a.C.-17 d.C.). O objetivo central a que se dedica este artigo é investigar como a poesia do autor romano é aludida em De mulieribus claris, e explorar efeitos de sentido de tal presença no catálogo em estudo. Referências ao texto de Ovídio serão apreciadas, valendo-se de preceitos de teoria Intertextual aplicada às Letras Clássicas, em passagens de três biografias, a saber, Tisbe (XIII), Medeia (XVII) e Safo (XLVII). A observação da relação entre os textos dos autores antigo e moderno nos fornece indícios de como se dá o processo de ressignificação do material da Antiguidade na obra boccacciana, passando, de fato, tanto pela reinterpretação de elementos mitológicos no âmbito de uma perspectiva moral cristã, quanto por movimentos de referenciação que filiariam Boccaccio aos grandes autores da Antiguidade.pt_BR
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