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dc.creatorCarvalho, Alexandre Filordi de-
dc.date.accessioned2022-02-02T18:27:19Z-
dc.date.available2022-02-02T18:27:19Z-
dc.date.issued2021-06-
dc.identifier.citationCARVALHO, A. F. de. Pós-modernidade e agenciamentos trajetivos: passagens insituáveis para uma educação estético-ético-política. Revista Dialectus, Fortaleza, n. 22, p. 42-63, jun. 2021. Edição Especial. DOI: https://doi.org/10.30611/2021n22id71232.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49144-
dc.description.abstractThe article investigates how the post-modern condition emerges as a narrative is forged for it, which raises questions about how formative experiences are produced throughout post-modernity itself. The hypothesis sustain that the conception of post-modernity is the production of a narrative that, insofar as it describes itself, creates its own analytic without dispensing with aesthetic, ethical and political relations. To this purpose, the article explores two works by the French painter Balthus: The passage of Commerce of SaintAndre (1952-1954) and The Street (1933), in order to explore how a trajectivitie policy is consolidated in post-modernity and how, from it, it is possible to produce other trajectivities aiming the formation of postmodern subjects. In the end, it is argued that post-modernity emerges as a radicalization of problematizing scenarios of a series of paths that place us in the perspective of intercommunication under a triple formative challenge that has not ceased to interpose itself for us since modernity: the search for an aesthetic, ethical and political formation.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal do Cearápt_BR
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.sourceRevista Dialectus - Revista de Filosofiapt_BR
dc.subjectPós-modernidadept_BR
dc.subjectEstéticapt_BR
dc.subjectÉticapt_BR
dc.subjectPolíticapt_BR
dc.subjectEducaçãopt_BR
dc.subjectPost-modernitypt_BR
dc.subjectAestheticpt_BR
dc.subjectEthicpt_BR
dc.subjectPoliticpt_BR
dc.subjectEducationpt_BR
dc.titlePós-modernidade e agenciamentos trajetivos: passagens insituáveis para uma educação estético-ético-políticapt_BR
dc.title.alternativePost-modernity and trajectivies assemblages: unsituable passages to an aesthetic-ethical-political educationpt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoO artigo investiga como a condição pós-moderna emerge na medida que se forja uma narrativa para ela, o que suscita indagações como experiências formativas vão se produzindo ao longo da própria pós-modernidade. A hipótese gira em torno da concepção que a pós-modernidade é produção de narrativa que, na medida que descreve a si mesma, cria a sua própria analítica sem prescindir de relações estéticas, éticas e políticas. Para tanto, o artigo explora duas obras do pintor francês Balthus: A passagem do comércio Santo-André (1952-1954) e A rua (1933), com o intuito de se explorar como uma política de trajetividade se consolida na pós-modernidade e como, a partir dela, é possível se produzir outras trajetividades para a formação dos sujeitos pós-modernos. Ao cabo, sustenta-se que a pós-modernidade emerge como radicalização de cenários problematizadores de uma série de trajetos que nos situam na intercomunicação perspectivada sob um triplo desafio formativo que não cessou de se interpor para nós, desde a modernidade: a busca de uma formação estética, ética e política.pt_BR
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