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dc.creatorFerreira, Helena-
dc.creatorSilva, Amanda Jackeline Santos da-
dc.date.accessioned2022-11-18T22:37:17Z-
dc.date.available2022-11-18T22:37:17Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationFERREIRA, H.; SILVA, A. J. S. da. O uso de modalização em textos multissemióticos: sinalizações para a construção do projeto de dizer. Interfaces, Guarapuava, v. 13, n. 2, p. 62-81, 2022. DOI: 10.5935/2179-0027.20220025.pt_BR
dc.identifier.urihttps://revistas.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view/7165pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/55527-
dc.description.abstractThe present research aims to analyze how the phenomenon of modalization in multisemiotic texts. The research, based on the conception of modalization as a discursive phenomenon (BRONCKART, 2012), has an analysis of the video animation “Allegory of the Long Spoons”, which seeks to highlight how semiotic resources can act as modalizers in texts in motion, contributing to the education and/ or the work of the teacher in relation to the reading of texts that circulate in the information society. The study of modalizations may favor the formation of more reflective teachers, since it is possible to analyze the semiotic choices made by the enunciators and articulate guiding clues of the interpretative path, which can redimension the practices of teaching reading, making them as an active responsive process, in which readers are considered effectively interlocutors.pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade Estadual do Centro-Oestept_BR
dc.rightsrestrictAccesspt_BR
dc.sourceInterfacespt_BR
dc.subjectModalizaçãopt_BR
dc.subjectTextos multissemióticospt_BR
dc.subjectVideoanimaçãopt_BR
dc.subjectModalizationpt_BR
dc.subjectMultisemiotic textspt_BR
dc.subjectVideo animationpt_BR
dc.subjectTeacher educationpt_BR
dc.subjectFormação de professorespt_BR
dc.titleO uso de modalização em textos multissemióticos: sinalizações para a construção do projeto de dizerpt_BR
dc.title.alternativeThe use of modalization in multisemiotic texts: Signals for the construction of the project of sayingpt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoDe acordo com Leal e Pinto (2009), as modalizações podem figurar implicitamente nos mais diferentes gêneros discursivos, mesmo não sendo instanciadas por marcadores linguísticos. Nesse sentido, a presente pesquisa tem por objetivo analisar como o fenômeno da modalização se configura nos textos multissemióticos em movimento, de modo restrito, nas videoanimações. A pesquisa delineia-se por um viés teórico, pautada na concepção de modalização como fenômeno discursivo (BRONCKART, 2012) e composta por análise da videoanimação “Alegoria das Longas Colheres”. Os resultados apontam que recursos semióticos, tais como cores, iluminação e enquadramento podem atuar como modalizadores na construção do projeto de dizer de textos em movimento.pt_BR
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