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dc.creatorSousa, Meline Costa-
dc.date.accessioned2023-12-01T16:17:02Z-
dc.date.available2023-12-01T16:17:02Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationSOUSA, M. C. A individuação dos seres incorpóreos no Liber de Causis. Filosofia Unisinos, São Leopoldo, v. 24, n. 1, p. 1-14, 2023.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58631-
dc.description.abstractThis article is about the individuation of incorporeal beings in the Kalām fī maḥḍ al-ẖayr or Liber de Causis (LdC). Bearing that in mind, I will introduce the hierarchy of beings, especially the distinction between the intellect and the soul. After a brief parallel between the types of principles in the LdC (first cause, intellect and soul) and in Proclus’ Elements of Theology (One, limit-unlimited, henádes, intellect and soul), I will discuss the absence of the divine henádes in the LdC and some difficulties faced by the anonymous author due to his changes in the Proclian metaphysical model. Riggs (2017) understands that the anonymous author of the LdC developed a new theory to explain the individuation of beings based on two kinds of activities: the act of creating performed by the first cause and the act of inform-ing performed by the first created intellect. However, these two activities are not able to justify some aspects of individuation since each one of them is a unique act performed by an external principle, i.e., the first cause and the first intellect, not by an immanent one. An alternative interpretation of the theory of individuation found in the LdC will be proposed based on two criteria: the principle of similarity (LdC X) and the principle of proportionality (LdC IX, XI).pt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade do Vale do Rio dos Sinospt_BR
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.rightsAttribution 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.sourceFilosofia Unisinospt_BR
dc.subjectFilosofia medievalpt_BR
dc.subjectNeoplatonismopt_BR
dc.subjectFilosofia árabept_BR
dc.subjectMedieval philosophypt_BR
dc.subjectNeoplatonismpt_BR
dc.subjectArabic philosophypt_BR
dc.titleA individuação dos seres incorpóreos no Liber de Causispt_BR
dc.title.alternativeThe individuation of incorporeal beings in the Liber de Causispt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoEste artigo trata da individuação dos seres incorpóreos no Kalām fī maḥḍ al-ẖayr ou Liber de Causis(LdC). Tendo isso em vista, apresentarei a hierarquia dos seres, em especial, a distinção entre o intelecto e a alma. Após uma breve comparação entre os princípios no LdC (causa primeira, intelecto e alma) e nos Elementos de Teologia de Proclo (Uno, limite-ilimitado, henádes, intelecto e alma), discutirei a au-sência das henádes divinas no LdC e as dificuldades encontradas pelo autor anônimo frente às mudan-ças realizadas na estrutura metafísica procliana. Riggs (2017) entende que o autor do LdC desenvolveu uma nova teoria para explicar a individuação, sem a mediação das henádes, baseada na distinção entre dois tipos de atividade: a criação realizada pela causa primeira e a doação de forma realizada pelo primeiro intelecto criado. Contudo, como discutirei, essas duas atividades não são capazes de justificar alguns aspectos do processo de individuação já que cada uma delas é um ato único realizado por um tipo de princípio externo, não por um princípio imanente ao próprio ser individuado. Uma interpreta-ção alternativa para a teoria da individuação presente no LdC será proposta a partir de dois critérios: o princípio da semelhança (LdC X) e o princípio da proporcionalidade (LdC IX, XI).pt_BR
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