Use este identificador para citar ou linkar para este item:
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10566
Título: | Ensinando a física do efeito estufa no 9º ano: uma abordagem baseada na aprendizagem significativa |
Autores: | Charret, Iraziet da Cunha Silva, Antonio dos Anjos Pinheiro da Veit, Eliane Ângela Maciel, Antônio Marcelo Martins Mendes, Rosana Maria |
Palavras-chave: | Ensino de Física Ensino fundamental Aprendizagem significativa Unidade didática Efeito estufa Physics education Elementary education Meaningful learning Teaching unit Greenhouse effect |
Data do documento: | 5-Nov-2015 |
Editor: | Universidade Federal de Lavras |
Citação: | NEVES, J. A. Ensinando a física do efeito estufa no 9º ano: uma abordagem baseada na aprendizagem significativa. 2015. 106 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Física)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2015. |
Resumo: | Several concepts of physics must be constructed during the elementary school and it is with this objective that we performed the work presented here. With it was intended to develop a teaching and learning environment based on problems experienced by society these days to build, significantly, the Greenhouse effect Physics in the ninth year of elementary school. The research was developed in order to present a teaching unit that allows the development of a constructivist environment, promoting a reinterpretation of the National Curriculum Parameters of Basic Education (NCPBE) of Sciences, to teach Greenhouse Physics in the ninth year of elementary school . To this end, there was the construction of a teaching unit, built with theoretical foundation studies of Ausubel and Novak on meaningful learning. After the consolidation of this teaching unit, the unit analyzed to infer whether learning occurred and whether it could be considered significant. In this analysis, the content analysis method was used in order to understand the meanings exchanged between students and teachers. The first version of the didactic units that comprise the syllabus, were used in 2014 with two classes of the ninth year of a college's private network, which is located in the city of Lavras. |
URI: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/10566 |
Aparece nas coleções: | Física - Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (Dissertações) |
Arquivos associados a este item:
Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|---|
DISSERTAÇÃO_Ensinando a física do efeito estufa no 9º ano uma abordagem baseada na aprendizagem significativa.pdf | 1,14 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.