Use este identificador para citar ou linkar para este item:
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12825
Título: | Docência de Filosofia e a formação inicial nos cursos de licenciaturas |
Título(s) alternativo(s): | Teaching of Philosophy and initial training in the degree courses |
Autores: | Betlinsky, Carlos Betlinsky, Carlos Barbosa, Vanderlei Melo, Renato da Silva |
Palavras-chave: | Filosofia – Estudo e ensino Professores - Formação Ensino médio Philosophy – Study and teaching Teachers – In-service training High school Adorno, Theodor W., 1903-1969 |
Data do documento: | 4-Mai-2017 |
Editor: | Universidade Federal de Lavras |
Citação: | JESUS, W. E. de. Docência de Filosofia e a formação inicial nos cursos de licenciaturas. 2017. 134 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017. |
Resumo: | The study starts from the assumption that school education is a research process that aims to provide an autonomous condition for the student through a joint task of all curriculum, that is, of all disciplines. To do so, the aspects related to the composition of the teacher training units and the teaching plans were reviewed, besides reflecting, through a brief history, on the discipline of Philosophy in high school in the Brazil. Then, the curricular matrix of the Philosophy course of a Federal Higher Education Institution of the State of Minas Gerais, in the presentialmodality, is analyzed, with the objective of investigating its contribution as a pedagogical-methodological support for teaching in Philosophy. The analysisisbased on the theoretical bases of Adorno (Critical Theory), Severino, Gallo, among other authors that discuss the quality of Philosophy teaching in high school. The analysis of the data allows a reflection about the teacher training and the high school degree, demonstrating that there are several challenges, among them, the teacher's challenge to assume as a collaborator of significant changes in teacher and student training, and Still be a motivator for questioning and changes in undergraduate degrees. |
URI: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12825 |
Aparece nas coleções: | Educação - Mestrado Profissional (Dissertações) |
Arquivos associados a este item:
Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|---|
DISSERTAÇÃO_Docência de Filosofia e a formação inicial nos cursos de licenciaturas.pdf | 848,72 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.