Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29050
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorNunes, Roberta Cristina de Assis-
dc.date.accessioned2018-04-17T13:58:53Z-
dc.date.available2018-04-17T13:58:53Z-
dc.date.issued2018-04-13-
dc.date.submitted2018-03-22-
dc.identifier.citationNUNES, R. C. de A. Percepções de professores de matemática relativas às tecnologias digitais nos contextos de atividade profissional. 2018. 98 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2018.pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29050-
dc.description.abstractThe present study has as general objective to elaborate understandings about how teachers of mathematics of the High School of the state school of education, in a city of the center-west of Minas Gerais, perceive the use of the digital technologies of information and communication in their pedagogical practices. This study is a qualitative approach and uses oral history as a research methodology, seeking to explore its potentialities in the process of building the entire research trajectory and for the constitution of the narratives of the four mathematical teachers interviewed. A brief theoretical discussion on narrative, experience and memory was presented, which collaborated to support the construction and analysis of narratives. In order to make the analysis of the narratives, six points of reflection were included, constituting the thematic axes of the research, based on the questions of the interview script, they were: The teacher's perception about the use of digital technologies; The historical movement of the entrance of the computers in the school and the change of the student; Digital technologies: in initial and continuing training; The difficulties encountered and what teachers report missing in Education in relation to Digital Technologies; On the motivations found for the use of digital technologies; Some examples of the use of digital technologies in pedagogical practices. In the discussion of these points, a dialogue was carried out between the statements of teachers interviewed with theoretical references and recent research on Education and Digital Technologies. This analytical movement illuminated indications of some actions necessary to integrate digital technologies in pedagogical practices and there was still the problematization that besides the entry of the new digital apparatus in the school, new practices are necessary. The research brings results that can contribute to issues in teacher training for the use of digital technologies and public policies of inclusion of these technologies in schools.pt_BR
dc.languageporpt_BR
dc.publisherUniversidade Federal de Lavraspt_BR
dc.rightsacesso abertopt_BR
dc.subjectEducação mediada por tecnologiaspt_BR
dc.subjectTecnologias digitaispt_BR
dc.subjectNarrativapt_BR
dc.subjectHistória oralpt_BR
dc.subjectEducação matemáticapt_BR
dc.titlePercepções de professores de matemática relativas às tecnologias digitais nos contextos de atividade profissionalpt_BR
dc.title.alternativePerceptions of mathematics teachers related to digital technologies in the contexts of professional activitypt_BR
dc.typedissertaçãopt_BR
dc.publisher.programMestrado Profissional em Educaçãopt_BR
dc.publisher.initialsUFLApt_BR
dc.publisher.countrybrasilpt_BR
dc.contributor.advisor1Andrade, José Antônio Araújo-
dc.contributor.referee1Andrade, José Antônio Araújo-
dc.contributor.referee2Martins, Roney Ximenes-
dc.contributor.referee3Fernandes, Filipe Santos-
dc.description.resumoO presente estudo tem como objetivo geral elaborar compreensões sobre como professores de matemática do Ensino Médio da rede estadual de ensino, em uma cidade do centro-oeste mineiro, percebem a utilização das tecnologias digitais de informação e comunicação em suas práticas pedagógicas. Esse estudo é de abordagem qualitativa e utiliza a história oral como metodologia de pesquisa, buscando explorar suas potencialidades no processo de construção de toda a trajetória da pesquisa e para a constituição das narrativas dos quatro professores de matemática entrevistados. Foi apresentado uma breve discussão teórica sobre narrativa, experiência e memória, que colaborou para sustentar a construção e a análise das narrativas. Para fazer a análise das narrativas foram elencados seis pontos de reflexão, constituindo os eixos temáticos da pesquisa, baseados nas perguntas do roteiro de entrevista,foram eles: A percepção do professor sobre o uso das tecnologias digitais; O movimento histórico da entrada dos computadores na escola e a mudança do aluno; As tecnologias digitais: na formação inicial e na formação continuada; As dificuldades encontradas e o que professores relatam sentir falta na Educação em relação as Tecnologias Digitais; Sobre as motivações encontradas para o uso das tecnologias digitais; Alguns exemplos da utilização das tecnologias digitais nas práticas pedagógicas. Na discussão desses pontos, foi realizado um diálogo entre as falas dos professores entrevistados com referenciais teóricos e pesquisas recentes sobre Educação e Tecnologias Digitais. Esse movimento analítico iluminou indícios de algumas ações necessárias para integrar as tecnologias digitais nas práticas pedagógicas e ainda houve a problematização que além da entrada dos novos aparatos digitais na escola, faz –se necessário novas práticas. A pesquisa traz resultados que podem contribuir para questões na formação de professores para o uso das tecnologias digitais e políticas públicas de inclusão dessas tecnologias nas escolas.pt_BR
dc.publisher.departmentDepartamento de Educaçãopt_BR
dc.subject.cnpqTecnologia Educacionalpt_BR
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3630254525228814pt_BR
Appears in Collections:Educação - Mestrado Profissional (Dissertações)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.