Use este identificador para citar ou linkar para este item:
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31741
Título: | “É como te falasse que você não tem capacidade para pensar”: problematizando contradições e conflitos discursivos, em mergulhos no material didático padronizado na Educação Infantil |
Título(s) alternativo(s): | It's how i told you that you do not have the ability to think": problematizing discursive contradictions and conflicts in divatics in standard educational material in child education |
Autores: | Ribeiro, Cláudia Maria Gonzaga, Ellen de Lima Rizzi, Juliana Lappa |
Palavras-chave: | Educação infantil Material didático padronizado Currículo - Educação infantil Infant education Standardized teaching material Curriculum - Early childhood education |
Data do documento: | 12-Nov-2018 |
Editor: | Universidade Federal de Lavras |
Citação: | OLIVEIRA, P. N. B. “É como te falasse que você não tem capacidade para pensar”: problematizando contradições e conflitos discursivos, em mergulhos no material didático padronizado na Educação Infantil. 2018. 175 p. Dissertação (Mestrado em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2018. |
Resumo: | The purpose of the online survey is to problematize the statements about the MDP -standardized didactic material, discussing how it has been passing through the teaching practice of teachers of Early Childhood Education of cities that are members of the FSMEI - South Mineiro Forum of Early Childhood Education. A survey was carried out among the cities that make up this Forum, which use and which chose not to use the MDP as a pedagogical mediator, analyzing how this material is inserted in the context of Early Childhood Education. In a qualitative approach, semi-structured interviews were conducted with representatives of cities that use the MDP. Also for the collection of empirical material in the cities that do not use the material, a focus group was realized. Transcripts from both the focus group and the semi structured interviews and photographic records constituted the corpus of analysis, di scussed and intertwined with the post -critical referential, making it possible to problematize discourses without affirmations of right / wrong. From the empirical material, the following thematic axes were discussed: guidelines for Early Childhood Education; speeches about the MDP; minor education; gender and sexuality; curriculum; play. It is envisaged that this research foments the discussions of the topic discussed after being made available as a devolution of a construction of knowledge realized through the multiplicity of discourses about the MDP and its implications in the field of Early Childhood Education. |
URI: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31741 |
Aparece nas coleções: | Educação - Mestrado Profissional (Dissertações) |
Arquivos associados a este item:
Arquivo | Descrição | Tamanho | Formato | |
---|---|---|---|---|
DISSERTAÇÃO_“É como te falasse que você não tem capacidade para pensar” problematizando contradições e conflitos discursivos, em mergulhos no material didático padronizado na.pdf | 12,34 MB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
Os itens no repositório estão protegidos por copyright, com todos os direitos reservados, salvo quando é indicado o contrário.