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http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36606
Registro completo de metadados
Campo DC | Valor | Idioma |
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dc.creator | Juliani, Talita Janine | - |
dc.date.accessioned | 2019-09-05T13:31:43Z | - |
dc.date.available | 2019-09-05T13:31:43Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.citation | JULIANI, T. J. A “mordida da inveja”: defesa da obra e imagens de autoria ovidiana no De Mulieribus Claris de Giovanni Boccaccio. Nuntius Antiquus, Belo Horizonte, v. 13, n. 1, p. 85-105, 2017. DOI: 10.17851/1983-3636.13.1.85-105. | pt_BR |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/36606 | - |
dc.description.abstract | This article proposes a discussion about the construction of Giovanni Boccaccio’s (1313-1375) authorial image, focusing on the relation of this construction and elements of the Roman poet Ovid (43 B.C.-17 A.D.) author’s representation. More specifically, we will focus on aspects of the image of an author who defends his work from the envy of potential critics. Excerpts from the Decameron(1348-1351) and the work De Mulieribus Claris(1361-1362), among the boccaccian corpus selected, will be compared with excerpts from the Ovidian texts of Remedia amoris(1 B.C.-1 A.D.) and Tristia (9-12 A.D.). This comparison will be supported by an intertextual methodology applied to classical studies. Thus, this article will convey that the comparison between passages of Boccaccian and Ovidian texts raises new possible readings of the work of the Renaissance author, providing us with renewed reflections on Boccaccio’s authorial representation. | pt_BR |
dc.language | en_US | pt_BR |
dc.publisher | Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Faculdade de Letras (FALE) | pt_BR |
dc.rights | acesso aberto | pt_BR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.source | Nuntius Antiquus | pt_BR |
dc.subject | Boccaccio, Giovanni, 1313-1375 | pt_BR |
dc.subject | Ovídio | pt_BR |
dc.subject | Imagem de autoria | pt_BR |
dc.subject | Carreira poética | pt_BR |
dc.subject | Defesa da obra | pt_BR |
dc.subject | Inveja | pt_BR |
dc.subject | Figura autoral | pt_BR |
dc.subject | Ovid | pt_BR |
dc.subject | Authorial image | pt_BR |
dc.subject | Literary career | pt_BR |
dc.subject | Oeuvre defense | pt_BR |
dc.subject | Envy | pt_BR |
dc.subject | Authorial figure | pt_BR |
dc.title | A “mordida da inveja”: defesa da obra e imagens de autoria ovidiana no De Mulieribus Claris de Giovanni Boccaccio | pt_BR |
dc.title.alternative | "Envy’s bite”: the defense of the oeuvre and ovidian authorial images in Giovanni Boccaccio’s De Mulieribus Claris | pt_BR |
dc.type | Artigo | pt_BR |
dc.description.resumo | Neste artigo, propõe-se uma discussão sobre a construção da imagem autoral de Giovanni Boccaccio (1313-1375), dando particular enfoque à relação de tal construção com elementos da representação autoral do poeta romano Ovídio (43 a.C.-17 d.C.). Especificamente, consideraremos especialmente traços da imagem de um autor que defende sua obra da inveja de possíveis críticos. Dentre o corpusboccacciano selecionado, passagens do Decameron (1348-1351) e da obra De Mulieribus Claris (1361-1362) serão cotejadas, com amparo de metodologia intertextual aplicada às letras clássicas, com excertos dos textos ovidianos de Remedia amoris (1 a.C.-1 d.C.) e Tristia (9-12 d.C.). Como se verá, o confronto entre passagens de textos boccaccianos e ovidianos suscita novas possíveis leituras da obra do autor renascentista, propiciando renovadas reflexões acerca da representação autoral de Boccaccio. | pt_BR |
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