Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48181
Título: A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa", de Jacques Rivette
Título(s) alternativo(s): The education contemporaneity: building relationships with Christoph Türcke's thoughts from the analysis of a sequence of the film Jacques Rivette religious
Palavras-chave: Educação
Cinema
Teoria crítica
Jacques Rivette (1928-2016)
Education
Movie theater
Critical Theory
Data do documento: Ago-2020
Editor: Universidade Federal de Lavras
Citação: COSTA, D. A. de M.; ROCHA, B. B.; RODRIGUES, L. A. A educação na contemporaneidade: construindo relações com os pensamentos de Christoph Türke a partir da análise de uma sequência do filme "A religiosa”, de Jacques Rivette. Devir Educação, Lavras, p. 101-111, 2020. Edição especial. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.266.
Resumo: This work is the result of studies carried out in the discipline of “Media languages and teaching” of the professional Master in Education at the Federal University of Lavras, as well as the studies carried out on the film “A Religiosa” by Jacques Rivette in the Cinema with Life project at the same University. The research is part of the effort to analyze a certain fragment of the film “A Religiosa” in the light of the concepts addressed by Türcke (2016) about the “shock of cinema image” and the “compulsion to traumatic repetition” presented in the work “Hiperativos! Down with the culture of attention deficit”. Based on this relationship between the chosen fragment and Türcke's literature (2016), we seek to trace reflections on the teaching and learning processes that involve education in contemporary times. As results we perceive from the relations with the thinking of Türcke (2016) that in contemporary times, the teaching and learning processes and especially the student-teacher relationship have been affected by the era of the global care regime.
URI: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48181
Aparece nas coleções:DED - Artigos publicados em periódicos



Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons Creative Commons