Buscar

 

RI UFLA (Universidade Federal de Lavras) >
DED - Departamento de Educação >
DED - Artigos publicados em periódicos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11386

Title: Formação de professores: problematizações e propostas para o projeto pedagógico dos cursos de licenciaturas
Other Titles: Teaching degree: problematizations and proposals for the pedagogical project of teaching courses
???metadata.dc.creator???: Betlinski, Carlos
Keywords: Professores - Formação
Licenciatura - Projeto pedagógico de curso
Teachers - In-service training
Teaching degree - Pedagogical project
Publisher: Universidade Federal da Grande Dourados
Issue Date: May-2012
Citation: BETLINSKI, C. Formação de professores: problematizações e propostas para o projeto pedagógico dos cursos de licenciaturas. Educação e Fronteiras On-Line, Dourados, v. 2, n. 5, p. 7-21, maio/ago. 2012.
???metadata.dc.description.resumo???: Propõe-se neste artigo uma discussão sobre a formação de professores dos cursos de licenciaturas das Instituições de Ensino Superior tendo como foco a análise do Projeto Pedagógico de Curso. Aborda-se o processo de expansão da universidade brasileira no contexto mercadológico e suas consequências para as políticas públicas de gestão do ensino superior, além de suas implicações nos cursos de formação inicial de professores. A partir dos três elementos centrais do Projeto Pedagógico de Curso, concepção de educação, perfil do egresso e metodologia de ensino o artigo tece críticas ao modelo mercantil de educação e pensa a formação de professores como processo de autoformação cultural, o que remete à Paideia grega.
Abstract: The aim of this article is to establish a discussion about the teaching degree in the bachelor degrees courses in Universities, having as its main focus the analysis of the Pedagogical Project of Curse. It discusses the process and expansion of the Brazilian Universities in the marketing context and its consequences to the public politics of Higher Education Management, apart from its implications in the teachers initial degrees. From the three main elements of the Pedagogical Project of Course, the concept of education, the egress profile and teaching methodologies, this article criticizes the marketing pattern of education and believes the Teaching degree as a cultural self-education process, which leads to the Greek Paideia.
URI: http://ojs.ws.ufgd.edu.br/index.php?journal=educacao&page=article&op=view&path%5B%5D=1746&path%5B%5D=1271
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/11386
???metadata.dc.language???: pt_BR
Appears in Collections:DED - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:

There are no files associated with this item.

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.


View Statistics

 


DSpace Software Copyright © 2002-2010  Duraspace - Feedback