Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35541
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.creatorSá Rocha, Gladys Agmar-
dc.creatorMartins, Raquel Márcia Fontes-
dc.date.accessioned2019-07-22T18:38:13Z-
dc.date.available2019-07-22T18:38:13Z-
dc.date.issued2018-08-
dc.identifier.citationSÁ ROCHA, G. A.; MARTINS, R. M. F. Percursos de aprendizagem na produção de textos escritos. Educação em Foco, [S.l.], v. 21, n. 34, p. 301-320, maio/ago. 2018. DOI: 10.24934/eef.v21i34.1270.pt_BR
dc.identifier.urihttp://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/1270pt_BR
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35541-
dc.description.abstractThis study investigates the path undertaken by the child as a subject-author (COSTA VAL et al., 2008; ROCHA, 1999) in literacy, conducting an analysis of texts written by a group of students from a second grade class in elementary school. The aforementioned texts were produced from a text production proposal written in a textbook, which was complemented by the teacher. Although the focus is on the classroom, the text was considered a social phenomenon. Thus, the production of these texts took place at school, but it was meant to go beyond school environment (GERALDI, 2003; MARCHUSCHI, 2008). The analysis showed different paths of written text learning, which are understood as inherent to this process. The results also showed the importance of apprehending the text in its entirety and the importance of investigating the learning of writing in different situations (text, phrase, word), in the literacy processpt_BR
dc.languagept_BRpt_BR
dc.publisherUniversidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)pt_BR
dc.rightsrestrictAccesspt_BR
dc.sourceEducação em Focopt_BR
dc.subjectAprendizagempt_BR
dc.subjectProduçãopt_BR
dc.subjectTextos escritospt_BR
dc.subjectAlfabetizaçãopt_BR
dc.subjectLearningpt_BR
dc.subjectProductionpt_BR
dc.subjectWritten textspt_BR
dc.subjectLiteracypt_BR
dc.titlePercursos de aprendizagem na produção de textos escritospt_BR
dc.title.alternativeLearning paths to the texts written productionpt_BR
dc.typeArtigopt_BR
dc.description.resumoEste estudo investiga o percurso empreendido pela criança como sujeito-autor (COSTA VAL et al., 2008; ROCHA, 1999) na alfabetização, realizando uma análise de textos de alunos de uma turma do 2° ano do Ensino Fundamental, produzidos a partir de uma atividade, proposta em um livro didático e complementada pela professora regente da turma, de produção de texto escrito. Apesar de o enfoque ser na sala de aula, considerou-se o texto como fenômeno social, com a produção de textos sendo na escola, mas não para a escola e, sim, para além dela (GERALDI, 2003; MARCHUSCHI, 2008). A análise demonstrou diferentes percursos de aprendizagem do texto escrito, entendidos como inerentes ao processo dessa aprendizagem. Os resultados ainda evidenciaram a importância de se apreender o texto em sua totalidade e também de se investigar a aprendizagem da escrita em diferentes situações (texto, frase, palavra), no processo de alfabetização.pt_BR
Appears in Collections:DEL - Artigos publicados em periódicos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.