Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804
Título: A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação
Título(s) alternativo(s): Neoliberal rationality and subjectivity of the neo-subject in education
Palavras-chave: Racionalidade técnica
Educação
Lógica mercadológica
Technical rationality
Education
Marketing logic
Data do documento: Abr-2023
Editor: Universidade Regional Blumenau
Citação: BETLINSKI, C.; KALOCZI, J. da S. L. A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação. Atos de Pesquisa em Educação, [S.l.], v. 18, abr. 2023.
Resumo: This article is the result of qualitative research on the subject of neoliberal rationality in education. The bibliographic worked -The new way of the world: on neoliberal societyby Christian Laval and Pierre Dardot (2016) and The hermeneutics of the subjectby Michel Foucault (2004) allowed answering the following investigative problem: what foundations does neoliberal rationality propose for the constitution of neo-subjects in the context of school education?The proposed objectives were the characterization of a new subject model created from the emergence of the political-economic current known as neoliberal and the identification of behaviors and attitudes of this neo-subject within the educational institution that is configured as a company. It was concluded that school education has been guided by this new rationality that adopts devices and mechanisms aimed at the subjectivation of neo-subjects according to the perspectives of market totalitarianism.
URI: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/58804
Aparece nas coleções:DED - Artigos publicados em periódicos

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
ARTIGO_A racionalidade neoliberal e a subjetivação do neossujeito na educação.pdf286,71 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons Creative Commons