Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46947
Título: O trabalho com gênero meme em sala de aula: potencialidades para a formação do leitor
Título(s) alternativo(s): The work with genre memes in the classroom: potentialities for a reader training
Palavras-chave: Gêneros discursivos
Memes
Multimodalidade
Discursive genre
Multimodality
Data do documento: 2020
Editor: Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ
Citação: SILVA, J. M. da; BOTELHO, S. M.; FERREIRA, H. M. O trabalho com gênero meme em sala de aula: potencialidades para a formação do leitor. Revista Periferia, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 302-321, set./dez. 2020. DOI: 10.12957/periferia.2020.44346.
Resumo: The present study elects as an object of reflection the potentialities of the memes genre for the formation of the reader. This research had as intent to compile studies that deal with the genre meme –a cultural manifestation that has been highlighted in recent times on the Internet. Thus, this research aims to: (i) present a study on the genre memes and highlight the self these papers discuss about their applications in the classroom, and (ii) analyze, from the perspective of the genre of discourse, the thematic content, the compositional plan and the style of Language of the meme. To achieve the proposed objective, a bibliographical study was carried out, with a view to theoretically substantiate the study based on Bakhtin (2003), Braga (2018), Horta (2015), Santos (2013), among others. In addition, this paper presents the results of an analysis of three video memes. Such propositions have a focused focus on the thematic content, the compositional plane, and the meme style. It is hoped that as reflections is a task that allows to illuminate the trajectory of the teachers, the pedagogical potentialities, since the work with the genre memes the classroom, besides mobilizing the student's interest for a learning, can favor an extension of multilevel skills.
URI: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46947
Aparece nas coleções:DCH - Artigos publicados em periódicos
DED - Artigos publicados em periódicos
DEL - Artigos publicados em periódicos

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
ARTIGO_O trabalho com gênero meme em sala de aula potencialidades para a formação do leitor.pdf443,99 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons Creative Commons