Use este identificador para citar ou linkar para este item: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49310
Título: A experiência estética na prática docente da educação básica
Título(s) alternativo(s): A esthetic experience in the teaching practice of basic education
La experiencia estética en la práctica docente de la educación básica
Palavras-chave: Estética
Trabalho docente
Educação
Racionalidade técnica
Aesthetics
Teaching work
Technical rationality
Data do documento: 2021
Editor: Universidade do Estado do Rio de Janeiro
Citação: SANTOS, M. I. dos; BETLINSKI, C. A experiência estética na prática docente da educação básica. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 22, n. 67, p. 450-465, out./nov. 2021. DOI: https://doi.org/10.12957/teias.2021.53043.
Resumo: This paper addresses the theme of aesthetic experience in teaching practice. The problem conductor of the investigation was: How do Basic Education teachers perceive the aesthetic experience in their practice? The objective was to characterize the aesthetic experiences performed by teachers in their pedagogical practices, in order to identify elements that generate the impoverishment of this experience in these practices. Based on data analysis and in the light of Theodor Adorno and Max Horkheimer theories, it is stated that the rediscovery of the place of aesthetic experience creates meanings and enhances teaching work, overcoming the reductionist tendency of instrumental rationality and disenchantment with the profession.
URI: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49310
Aparece nas coleções:DED - Artigos publicados em periódicos

Arquivos associados a este item:
Arquivo Descrição TamanhoFormato 
ARTIGO_A experiência estética na prática docente da educação básica.pdf316,21 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este item está licenciada sob uma Licença Creative Commons Creative Commons